Seniortraning.se - hälsa, välmående och seniorträning för 60plus.

10 enkla träningstips!

Nytt år och nya löften! Det känner vi alla igen, eller hur? Vi på Seniorträning uppmanar alltid våra läsare till att vara aktiva, och vi vill tipsa om 10 enkla och roliga aktiviteter för att hålla igång.

Styrketräning

När du kommer upp i ålder kan du självklart få hjälp att anpassa styrketräning och tyngdlyftning på ett sätt som är mycket bra för den allmänna hälsan. I många studier har styrketräning visat sig minst lika effektiv hos äldre som hos yngre, med en styrkeökning på upp till över 100 procent. Dosering av träningen är med fördel densamma som för yngre. Mycket forskning tyder på att snabba, explosiva rörelser är bra för de äldre pensionärerna i syfte till att motverka förtvining av muskler.

Boule/ Boccia 

Det är många som gillar sport och tävling som tycker att få sporter samtidigt är så avkopplande och roligt som just boule, eller boccia som det också kallas. Klubbar och sällskap finns det gott om i vårt avlånga land, så var väntar du på?

Pilates

Pilates är en stillsam fokuserad form av träning bäst beskriven som en kombination av styrketräning och yoga. Pilates kan var krävande, så för just den här träningsformen är det bäst att hitta en grupp som är anpassad efter din egna nivå.

Qigong

Man hittar olika system av Qigong i regel med ett visst antal olika rörelser. Det finns många olika system som “De åtta brokaderna”, “Wild Goose”, “Biyun” med flera. Fördelen är att man kan lära sig ett antal rörelser snabbt och sedan träna på egen hand.

Tai Chi (Taijiquan)

Tai Chi är känd i Kina för att ge god hälsa och långt liv. Den bygger i stort på samma filosofi som Qigong men är i själva verket en ”mjuk” Kung Fu-stil. I en Tai Chi-form tränas balans och koordination genom långsamma rörelser sammansatta i en sekvens, som en enda lång rörelse. Var inte rädd för att leta upp en lärare som lär ut mer traditionellt med en komplett stil, då får du även träna parövningar och lära dig vapenformer.

 Yoga

Den världskända formen av träning är lugn och bra för hela välbefinnandet. Det finns många olika former av yoga så det är enkelt att pröva på, utforska och se vilken form som passar dig bäst. 

Pardans

Dans som folkdans och pardans är ett fantastiskt sätt att hålla igång kroppen på ett sätt som utmanar den men ändå inte anstränger den för mycket. Samtidigt är ju dans en social sysselsättning som i regel inbegriper föreningar och föreningsträffar.

Cykling

Cykling är något man kan hålla på med så länge som man kan cykla. Cykling håller igång benstyrkan och balansen samtidigt, och på vår-och sommarhalvåret är det en perfekt aktivitet. 

Simning

Simning har den stora fördelen att man tränar alla leder och hela kroppens muskler samtidigt som man själv styr över graden av ansträngning. Det är bra att göra simning till en reguljär vana i alla fall när man har nått övre medelåldern och helst träna varje vecka och fortsätta med detta. Denna vana kommer att hålla kroppen stark så länge som man kan fortsätta simma.

Promenader

Var inte lat, promenera när helst du kan. Helst mycket. Långa, snabba promenader tränar kroppen mer och bättre än vad de flesta vet. Gå? Det gör väl alla? Nej, de flesta tar bilen, bussen eller så sitter de hemma istället. Promenera istället. Det är är inte bara bra för kroppen men dessutom bra för hjärnan, eftersom du syresätter den. Sen kan du också använda din promenad-tid till att tänka på kreativa saker som du kan göra, eller meditera.

Rekommenderas

Kost

En nyttigare frukost

Tillhör du dem som hoppar över frukosten på grund av stressiga morgnar eller ingen aptit?...

Aktivt Åldrande

Träning och kontinuitet

Den fråga som ofta kommer upp när vi talar om träning är hur man får...

FÖLJ OSS

På sociala medier uppmuntrar vi dig att använda #Seniortraning för att dela dina framsteg, motivera andra och hitta inspiration.