Seniortraning.se - hälsa, välmående och seniorträning för 60plus.

Grunderna i fettförbränning

Fett lagras olika i kroppen på kvinnor och män. På kvinnor sätter det sig framför allt på lår, höfter och armar. Männens problemområden är allt som oftast mage och bröst. Seniorträning ska nu titta närmare på skillnaderna samt grunderna i fettförbränning. 

Anledningen till att fett lagras på olika ställen när det kommer till män och kvinnor har att göra med testosteron och östrogen. Olika typer av fett ”hjälps” av testosteron eller östrogen och lagras på olika områden. Männens fett lagras längre in i kroppen och kvinnornas närmare hudens yta. Vilket också påverkar utseendet, något som kan ses som små gropar hos kvinnor och mer putande/hängande hos män. 

Hur löser vi detta och får fettet att försvinna?

Det finns inga genvägar eller ”magiska” träningsapparater som tar bort fettet åt oss. För både män och kvinnor ska man börja med att fokusera på maten. Ät nyttigt och med de rätta proportionerna så får du en bra start. Faktum är att kosten nästan är viktigare än träningen om du vill gå ner i kroppsfett. 

Vilken typ av träning bränner fett?

När det kommer till träningen som ska få dig att bli av med onödigt kroppsfett så skiljer det sig en del mellan män och kvinnor. På grund av att kvinnor naturligt har mer smalare muskelmassa än män så bränner de små mängder fett redan under ganska lugn träning som till exempel promenader. Något som är ännu mer effektivt när det kommer till fettförbränning hos kvinnor är styrketräning. Var inte rädd för vikterna! 

För män däremot är det i princip slöseri med tid att promenera ifall du vill gå ner i kroppsfett. Promenader är bra för många andra saker men för att specifikt bränna fett har det nästan ingen effekt på. Är du man och vill gå ner i kroppsfett och ändra ditt utseende – styrketräna!

Kosten

Att äta rätt är väldigt viktigt om du vill gå ner i kroppsfett. En bra struktur att följa är att dela in din måltid enligt följande:

40% fiberrika kolhydrater som till exempel broccoli och morötter.

40% protein som till exempel kycklingbröst.

20% stärkelserika kolhydrater som till exempel sötpotatis eller ris.

När det kommer till fetter ska dessa inte undvikas. Nyttiga fetter behövs och är väldigt viktiga för oss. Mer om dåliga och nyttiga fetter kan du läsa här.

 

Tips på matvaror att inkludera i din diet:

  • Ingefära – Bra för matsmältningen och kan även motverka stress. Om du är stressad så finns det en stor risk att du ökar i kroppsfett. 
  • Champinjoner – Kan hjälpa till att motverka att androgen blir till östrogen.  
  • Ostron – Innehåller mycket zink vilket kan hjälpa till att öka testosteronet.

 

Rekommenderas

Aktivt Åldrande

Influensa-säsongen är här!

Influensasäsongen drar vanligen igång i december men det är framför allt efter julledigheterna som det...

Aktivt Åldrande

Varje steg har betydelse för din hälsa

De flesta vill må bra och kunna vara aktiva även som äldre. Det är bra...

FÖLJ OSS

På sociala medier uppmuntrar vi dig att använda #Seniortraning för att dela dina framsteg, motivera andra och hitta inspiration.