Seniortraning.se - hälsa, välmående och seniorträning för 60plus.

Hållbar hälsa under covid-19

Sedan corona-pandemin drabbade oss har vi levt med olika sorters restriktioner, och därför har många sociala aktiviteter hållit stängt. Men det finns en hel del du kan göra för att aktivera dig och hålla både knopp och kropp igång. Häng med!

Många aktiviteter är just nu digitala, allt från guidade turer på museum och hemmaträning till spännande föreläsningar online. Det finns också aktiviteter som är ”corona-säkra” att göra utomhus, till exempel träning på ett utegym, promenader i parken eller varför inte valla av skidorna och ta en tur i elljusspåret? Försök hitta en aktivitet som fungerar att utöva långsiktigt, så att du inte “måste” byta aktivitet när restriktionerna ändras eller liknande. Då kan du skapa dig rutiner enklare och sätta olika delmål. 

Signa upp dig på en universitetskurs online! Att studera är ett väldigt bra sätt att hålla igång din hjärna och att finna en daglig aktivitet som du kan pyssla med hemifrån – antingen om du arbetar hemifrån, är pensionerad eller bara behöver stimulera din hjärna lite mer. Du får den sociala delen i och med att du “möter” andra personer online, och du lär dig något nytt. Emellan föreläsningarna eller dina schemalagda studietider hinner du gå en promenad eller köra ett yogapass.

Köp en kokbok eller prenumerera på ett matlagningsmagasin för att få ny inspiration i köket och för att lära dig laga nya maträtter. Att laga mat kan ofta vara långtråkigt och ibland tar man det som finns hemma, eller det som är lättlagat – och inte alltid det nyttigaste valet. När man nu ändå spenderar mer tid hemma, passa då på att göra nyttigare val, och bli den kock du alltid velat bli. Ta din tid i köket, lär dig mer om olika sorters kosthållningar och ta inspiration från dina vänner. Starta en matlagningsgrupp virtuellt och laga mat tillsammans!

Satsa på uteaktiviteter! Vi alla vet att vi mår bra av att få frisk luft dagligen och det finns oändligt med aktiviteter som du kan utöva utomhus. Nuförtiden finns det ute-gym i många parker – nyttja dem! Spring en runda runt en sjö eller i elljusspåret. Gör yoga eller meditera i en park eller på stranden. Simma några längder i en utomhuspool eller i en insjö. På vintern är det toppen att kunna ta en runda på skidorna i elljusspåret, åka långfärdsskridskor eller ta en långpromenad i skogen. Alla dessa aktiviteter är perfekta att utöva med en vän, då ni kan hålla avstånd men ända få motion och kan vara sociala. Här och här kan du läsa mer om andra aktiviteter som vi på Seniorträning tipsar om.

Håll ut, håll avstånd!

Rekommenderas

Kost

En nyttigare frukost

Tillhör du dem som hoppar över frukosten på grund av stressiga morgnar eller ingen aptit?...

Aktivt Åldrande

Träning och kontinuitet

Den fråga som ofta kommer upp när vi talar om träning är hur man får...

FÖLJ OSS

På sociala medier uppmuntrar vi dig att använda #Seniortraning för att dela dina framsteg, motivera andra och hitta inspiration.