Seniortraning.se - hälsa, välmående och seniorträning för 60plus.

Influensa-säsongen är här!

Influensasäsongen drar vanligen igång i december men det är framför allt efter julledigheterna som det blir allvar. Dock kan influensan ta fart redan i november, och det är alltid bra att vara beredd. När den stora spridningen sker kan dock skilja från år till år. Och 2021-2022 kommer corona-pandemin att spela en stor roll.

Förra hösten var råden att vi stannar hemma vi är sjuka, tvätta händerna och jobba hemifrån och det gjorde att även influensan avtog. Den här hösten och vintern ser det lite annorlunda ut i och med att många är vaccinerade och restriktionerna gällande covid ser annorlunda ut. Men vi måste fortsätta med social distansering, stanna hemma när vi är sjuka och inte trängas på olika event – sunt förnuft helt enkelt. 

Precis som vid en förkylning smittar influensa både via luft och direktkontakt – exempelvis när någon hostar eller nyser. Droppar med virus når inte längre än några meter vid en nysattack men de kan fastna på ytor. Rör du vid denna yta och sedan tar dig själv i ansiktet riskerar du att drabbas. När viruset väl är inne i kroppen förökar det sig snabbt. Inkubationstiden för influensa varierar mellan 1-4 dagar innan symtom ger sig tillkänna. Vanligtvis är risken för att smitta som störst under de första dagarna av sjukdomen. I de flesta fall brukar den värsta delen av sjukdomen vara över efter fem till sju dagar – men tröttheten kan sitta kvar i veckor. 

Att tänka på vid sjukdom i vinter: 

Stanna hemma vid minsta symptom

Tvätta händerna noggrant!

Nys/hosta i armvecket!

Undvik att träffa sjuka barn eller barnbarn.

Se till att få i dig din dagliga dos av frisk luft och motion.

Rekommenderas

Kost

Kostråd för diabetiker

Mat och fysisk aktivitet är viktiga delar i behandlingen av diabetes. Med hjälp av bra...

Aktivt Åldrande

Hjärnhälsa for äldre

Hjärnan är det mest avancerade organet i människokroppen. Och ett av de viktigaste. Den består...

FÖLJ OSS

På sociala medier uppmuntrar vi dig att använda #Seniortraning för att dela dina framsteg, motivera andra och hitta inspiration.