Seniortraning.se - hälsa, välmående och seniorträning för 60plus.

Motverka åldrande med hjälpa av träning

Kan vi motverka åldrande genom att träna? Vad händer med vår kropp när vi åldras? Vi på Seniorträning ska nu ta reda på det!

Vi alla vet att kroppens funktioner och system försämras ju äldre vi blir. Efter 40 års ålder förlorar man ca 10-15% av sin muskelmassa per årtionde om man inte tränar, och det påverkar ens vardagsliv – kroppen blir svagare, balansen försämras och nervimpulserna verkar långsammare. Nu är frågan; går de att sakta ner denna process med träning, och isåfall vilken sorts av träning?  

Power träning

Att promenera och utöva stavgång är tyvärr inte tillräckligt för den åldrande kroppen, även om det anses vara en aktivitet där kroppen får jobba. Det mest effektiva för kroppen är styrketräning, men det betyder inte att en ska behöva elitsats eller ta ut sig helt för att bromsa åldrandet. Det räcker med att utöva tung styrketräning som involverar snabba rörelser, där man arbetar med höga belastningar, vilket även kallas “power träning”. Eftersom den typ av träning gör att kroppen utvecklar mest kraft, i och med att man arbetar med högre belastning och snabba rörelser. Balansträning är också ett viktigt element, då balansen ofta försämras när man blir äldre. Att börja utöva “power träning”  efter 40 års ålder, utan att ha tränat kontinuerligt förut, är inget att rekommendera. Börja istället med lättare styrketräning för att bygga upp kroppens fysik och för att få in dina rutiner gällande styrketräning. 

Vem kan träna? 

Alla kan och bör träna, och få in träning som en rutin i sin vardag, oavsett ålder. Men ju äldre vi blir, drabbas vi också av andra krämpor och åkommor, eller begränsas rörelse. Rådfråga alltid din läkare om du äter medicin regelbundet eller har andra fysiska problem som kräver att din träning regleras utefter din kapacitet. 

Kosthållning för att motverka åldrande

Träning, oavsett inriktning och ålder, handlar om att bygga upp kroppen och för det behövs det byggmaterial. I vardagen behöver vi bränsle för att fungera fysiskt och psykiskt.  Att äta rätt och få i sig rätt mängd av vitaminer och mineraler är viktigt oavsett ålder, och speciellt om man aktivt tränar. ju äldre vi blir finns det olika faktorer vi måste ta speciellt hänsyn till. 

Protein är en viktig bränslekälla för vår kropp och behovet av protein ökar när vi blir äldre, oavsett om vi tränar eller ej. Proteinnivån är individuell och faktorer som kroppsvikt, ålder och träningsmängd måste räknas in. Kött, fisk och mejeriprodukter är bra proteinkällor, samt icke-animaliska livsmedel som exempelvis bönor och linser. På vitamin-fronten är kalcium, järn och D-vitamin några av de viktigaste ingredienserna att få i sig. På Seniorträning hittar du individuella artiklar och recept för dessa tre vitaminer. Viktigast av allt är självklart att se till att få i sig tillräckligt med mat dagligen, och att gå på någon sorts diet är inte att rekommendera när du försöker bygga upp din muskelmassa.

Rekommenderas

Kost

En nyttigare frukost

Tillhör du dem som hoppar över frukosten på grund av stressiga morgnar eller ingen aptit?...

Aktivt Åldrande

Träning och kontinuitet

Den fråga som ofta kommer upp när vi talar om träning är hur man får...

FÖLJ OSS

På sociala medier uppmuntrar vi dig att använda #Seniortraning för att dela dina framsteg, motivera andra och hitta inspiration.