Seniortraning.se - hälsa, välmående och seniorträning för 60plus.

Motverka depression under vinterhalvåret!

Det är inte alla människor förunnat att njuta av årstidernas växlingar. För en liten del innebär övergången till en ny årstid att man insjuknar i depression. I Sverige är det mörkt från tidig eftermiddag fram till sen förmiddag från oktober till april, och mörkret påverkar oss på många olika vis. Att bli deprimerad är vanligt för många (tyvärr) men visste du att träning och rätt kost faktiskt kan motverka det? Läs mer här!

Att drabbas av så kallad årsbunden depression kännetecknas av bland annat en ökad aptit, sug efter sötsaker och ett ökat sömnbehov. Det kan vara bra att undvika alkohol, och se till att få tillräckligt med sömn för att bli av med dessa olustkänslor. 

Att röra på sig, oavsett årstid, är viktigt för oss men särskilt viktigt under det mörka vinterhalvåret. Ett tips är att försöka vara fysiskt aktiv utomhus under dygnets ljusa timmar för att samla D-vitamin. Träning stärker vårt immunförsvar och gör det mer sannolikt att vi slipper förkylningar eller andra virus, eller åtminstone gör dem lindrigare. 

Att äta rätt är även en viktig faktor för att motverka nedstämdhet eller årsbunden depression. Att få i sig D-vitamin (som ovan nämnt) är oerhört viktigt och under vinterhalvåret får vi inte i oss lika mycket D-vitamin naturligt via solen. Då kan det vara bra med ett tillskott av D-vitamin för att hålla nivån uppe i kroppen. 

Det finns ingen entydig förklaring till varför mörkret påverkar vårt humör på det här sättet. En teori är att ämnet melatonin, som styr vår dygnsrytm, är en viktig faktor. En annan hypotes är att det är serotoninsystemet, som är mycket viktigt vid alla depressioner, som påverkas. 

Vi på Seniorträning uppmuntrar våra medlemmar till att alltid röra på sig, oavsett årstid, och se till att få i sig en bra kost för att motverka årsbunden depression, och även andra sjukdomar. Vi ses på gymmet, eller i skidspåren! 

Rekommenderas

Kost

En nyttigare frukost

Tillhör du dem som hoppar över frukosten på grund av stressiga morgnar eller ingen aptit?...

Aktivt Åldrande

Träning och kontinuitet

Den fråga som ofta kommer upp när vi talar om träning är hur man får...

FÖLJ OSS

På sociala medier uppmuntrar vi dig att använda #Seniortraning för att dela dina framsteg, motivera andra och hitta inspiration.