Seniortraning.se - hälsa, välmående och seniorträning för 60plus.

Träna på morgonen eller på kvällen?

Det beror helt på vad du har för mål med din seniorträning. Är ditt mål att gå ner i vikt och fettprocent? Eller är ditt mål att sätta nya personliga rekord när det kommer till styrka och uthållighet?

En studie av PLoS One tittade på effekterna av när 8 amatörcyklister cyklade 1 000 meter. De delade upp cyklisterna i två grupper. En grupp som cyklade klockan 08 på morgonen och en annan grupp som cyklade klockan 18.00 på kvällen. 

Det skulle visa sig att gruppen som cyklade på kvällen nådde bättre resultat i form av bättre tider. Man upptäckte dock att nivåerna av kortisol, insulin, adrenalin och testosteron var högre på morgonen. 

Vi återgår till de två inledande frågorna:

Om ditt mål är att ändra hur din kropp ser ut och bränna fett – träna på morgonen. 

Är ditt mål däremot att sätta nya personliga rekord – träna på eftermiddagen/kvällen.

Rekommenderas

Aktivt Åldrande

Influensa-säsongen är här!

Influensasäsongen drar vanligen igång i december men det är framför allt efter julledigheterna som det...

Aktivt Åldrande

Varje steg har betydelse för din hälsa

De flesta vill må bra och kunna vara aktiva även som äldre. Det är bra...

FÖLJ OSS

På sociala medier uppmuntrar vi dig att använda #Seniortraning för att dela dina framsteg, motivera andra och hitta inspiration.