Seniortraning.se - hälsa, välmående och seniorträning för 60plus.

Träna smartare!

Det finns nästa lika många träningsfilosofier som det finns personer som tränar. Men vi ska nu gå igenom ett sätt att träna på som nog framför allt kan passa seniorer. 

Grundpelaren i detta koncept som vi kallar för ”BIIT” är att aldrig få träningsvärk. Du ska träna men du ska vakna upp dagen efter och må bra. Detta gäller både nybörjare samt personer som sedan länge är igång med träningen. 

Men hur är det möjligt undrar du säkert? 

Enkelt förklarat går det till så här: 

Vi säger att vi ska köra armhävningar och som absolut flest så orkar du göra 10 stycken. Inte ens om ditt liv hängde på det kan du göra 11. Ska du då göra 10 stycken armhävningar? Nej, verkligen inte! Gör istället fem stycken, för vi ska träna och göra armhävningar imorgon också. I övermorgon ska vi göra ytterligare fem stycken och dagen efter det så ska vi göra 6 armhävningar. När 6 stycken känns enkelt så gör vi sju. 

I fall du hade gjort 10 stycken armhävningar den första dagen hade du haft träningsvärk fram till dag fyra. Du hade då inte kunnat träna dag två och tre. Så när dag fyra börjar har du bara gjort 10 armhävningar den veckan. 

Rekommenderas

Aktivt Åldrande

Influensa-säsongen är här!

Influensasäsongen drar vanligen igång i december men det är framför allt efter julledigheterna som det...

Aktivt Åldrande

Varje steg har betydelse för din hälsa

De flesta vill må bra och kunna vara aktiva även som äldre. Det är bra...

FÖLJ OSS

På sociala medier uppmuntrar vi dig att använda #Seniortraning för att dela dina framsteg, motivera andra och hitta inspiration.