Seniortraning.se - hälsa, välmående och seniorträning för 60plus.

Utomhusträning på vintern

Mörker, kyla och snö kan snabbt ta död på utomhusträningen, men såklart går det utmärkt att träna ute året runt.  Allt som behövs är en smula motivation och rätt utrustning!  Vi på Seniorträning ger dig tips och inspiration för att komma ut i dagsljuset och röra på dig även under vinterhalvåret.

Aktivitet efter väder och årstid

När det är typiskt vinterväder med snö på backen eller is på sjöarna finns det många roliga aktiviteter som du inte har tillgång till under resten av året. Åka skridskor, pulka och skidor (utför och längd) är några av de klassiska favoriterna. Att bygga en snökoja, jaga din hund i snön eller gå på hike med snöskor är andra aktiviteter som vi varmt kan rekommendera. Att umgås med nära kära kombinerat med en av de ovanstående aktiviteterna går utmärkt – ett härligt sätt att få träning och kvalitetstid samtidigt.

Om du vill träna på egen hand och det är snö ute, ta då vara på chansen att till exempel åka längdskidor istället för att springa. Det är allsidig och bra träning för hela kroppen och det brukar finnas bra spår i närheten av friluftsområden – där du normalt sett kanske brukar springa under sommarhalvåret. Självklart går det utmärkt att ge sig ut på en löptur även om det är vinter. Är det halt så kan man använda broddar på skorna och det finns även bra vinteranpassade löparskor ute i butikerna.

Utrustning och funktionskläder

Att hitta rätt kläder till vintersäsongens utomhusträning kan vara en utmaning. Ska man ta en promenad eller leka med hund eller sina barnbarn går vanliga vinterkläder bra, men ska man ge sig ut på ett motionspass finns det några saker att tänka på. Det gäller att hitta rätt balans mellan att klä sig varmt med bra funktionskläder så att man inte fryser och samtidigt se till att inte bli för varm och svettig under träningspasset. Alla svettas olika mycket och det är individuellt hur kroppen reagerar när man tränar. Det är att rekommendera kläder i lager på lager i material som andas. Försök att undvika bomullskläder och kläder som inte andas, det blir inte skönt om fukten från kroppen inte kommer ut. På vintern är det också mörkt. En reflexväst kan vara en riktig livräddare, och är bra att ha oavsett om du är ute på landet eller inne i stan.

Passa på att få i dig D-vitamin!

Många mår dåligt av det ständiga mörkret under vintern, vilket inte är så konstigt. Att aldrig se dagsljus leder till exempel till att produktionen av melatonin störs eftersom den bland annat utgår från hur ljust det är för att avgöra när det är läge att vara vaken och när du bör sova. Detta kan orsaka en försämrad psykisk hälsa och göra att du känner dig ständigt trött under vinterhalvåret. Men i de allra flesta delarna av Sverige är det trots allt ljust en kort tid om dagen, även om det inte alltid känns så. Har du möjligheten att förlägga utomhusträningen till den perioden slår du två flugor i en smäll.

När är det för kallt?

Överlag ska det inte vara några problem att träna utomhus när det är vinter och kallt. Är det upp emot 20 minusgrader ute börjar det bli dags att undvika utomhusträning, då det blir väldigt kallt för lungorna. Det är inte farligt men den torra och kalla luften kan kännas obehaglig och göra det svårare att andas. Man ska såklart inte strunta helt i att gå ut, men istället för den där löprundan eller turen i längdspåret – gå en promenad.  Att få frisk luft och lite rörelse ger dig mer energi och en härlig känsla när du kommer in i värmen igen!

Rekommenderas

Kost

En nyttigare frukost

Tillhör du dem som hoppar över frukosten på grund av stressiga morgnar eller ingen aptit?...

Aktivt Åldrande

Träning och kontinuitet

Den fråga som ofta kommer upp när vi talar om träning är hur man får...

FÖLJ OSS

På sociala medier uppmuntrar vi dig att använda #Seniortraning för att dela dina framsteg, motivera andra och hitta inspiration.