Seniortraning.se - hälsa, välmående och seniorträning för 60plus.

Vikten av vatten

Vatten har en viktig funktion i människokroppen, och vi behöver bli bättre på att få i oss den dagliga rekommenderade dosen. Att man behöver dricka extra mycket när man tränar vet de flesta, men vad mer behöver man ha koll på när det kommer till vatten vid träning?

Vatten spelar en otroligt viktig roll i människokroppen och är mycket viktigt för flera livsuppehållande processer. Det är ett bra lösningsmedel som används av kroppen för att transportera sånt som den behöver som t.ex. hormoner, salter, kolhydrater och proteiner till rätt ställe i kroppen. Vatten behövs förstås också för att producera urin som vi använder för att göra oss av med slaggprodukter och reglera saltbalansen i kroppen. När vi tränar så svettas vi. Att svettas är att “avdunsta” vatten vilket är ett sätt som kroppen använder för att reglera kropps temperaturen – vi gör oss av med överskottsvärme.

Träning och vatten

När man tränar, och särskilt om det också är varmt, blir man törstig och så dricker man. Enkelt. Vi kan dock vara lite noggrannare än så och dela upp drickandet i samband med träning till “före, under och efter”.

Före träning

Man ska se till att vara lite påfylld innan sitt träningspass. Ett par timmar innan passet (särskilt om det är ett långt pass) fyller man på med några deciliter vatten (upp till en halvliter). Strax innan passet fyller man på med ett par deciliter till (eller ev. sportdryck om man ska anstränga sig längre än ca en timme med hög intensitet).

Under träning

Under träning är det viktigt att fylla på ofta och lite. Hur mycket är väldigt svårt att säga eftersom det beror på intensitetsnivå, hur vältränad man är och förstås även väder och vind (om man tränar ute). Minst en liter i timmen, men knappast över två liter i timmen. Att dricka under träning minskar risken för överhettning (och därmed minskar man risken för kramp), man minskar svettningen och även glykogentömningen (förbrukning av kolhydrater) vilket i sin tur innebär att man kan jobba hårdare under längre tid.

Efter träning

Man bör fortsätta att dricka lite extra efter ett träningspass eftersom kroppen fortsätter att förbruka mer vatten än vanligt. Om man har lyckats dricka samma mängd som man har förlorat under träning ska man ändå fylla på lite extra för att förhindra uttorkning med alla de tråkiga konsekvenser det kan ha. Dessutom fungerar proteinsyntesen (som bygger muskler) bättre om man är rätt “hydrerad”.

Vikten av vatten

Vatten spelar en kritisk roll i våra kroppar, båda till vardags och i samband med träning. Man behöver inte ständigt gå omkring med en vattenflaska och fylla på, men att se till att man dricker ordentligt före, under och efter träning är mycket viktigt, både för det allmänna välbefinnandet, för att kunna prestera och för att träningen ska ge resultat.

HÄR kan du läsa mer om varför du ska dricka vatten på morgonen!

Rekommenderas

Kost

En nyttigare frukost

Tillhör du dem som hoppar över frukosten på grund av stressiga morgnar eller ingen aptit?...

Aktivt Åldrande

Träning och kontinuitet

Den fråga som ofta kommer upp när vi talar om träning är hur man får...

FÖLJ OSS

På sociala medier uppmuntrar vi dig att använda #Seniortraning för att dela dina framsteg, motivera andra och hitta inspiration.